dinsdag 8 juli 2014

Siamo qui! We zijn d'r!

Dag 32: Prima Porta - Rome (20km)

Na 32 dagen fietsen (met 2 rustdagen) en 2200km op de teller bolden we het massa's drukke St. Pietersplein van Rome op. Doel bereikt!

Deze nacht werden we wel nog eens op een onweer getrakteerd, waardoor onze tent deze morgen goed nat was. Gelukkig scheen de zon alweer volop deze morgen en kon alles drogen terwijl wij zaten te genieten van het verjaardagsontbijt met croissants en chocolademelk :-).

Na nog een uitgebreide babbel met de andere Nederlandse fietsers konden we dan eindelijk op pad voor het laatste korte stukje. Langs een mooi fietspad langs de Tiber fietsten we de 'eeuwige stad' binnen. Een mooi moment was toen de koepel van de basiliek voor het eerst zichtbaar werd. En dan volgde natuurlijk het moment suprême: het plein zelf, ons einddoel!

Nu gaan we even nagenieten (en de verjaardag van Jonathan vieren) en nog 3 dagen uitblazen in deze mooie stad. Bedankt aan iedereen die ons gevolgd heeft en af en toe een berichtje of een mailtje stuurde! Eens terug thuis voegen we nog wat meer foto's toe van de vele mooie plekjes die we zijn voorbijgefietst.

Saluti a tutti!

Katleen & Jonathan

Kamperen aan de Tiber

Dag 31: Fiano Romano - Prima Porta (41km)

Omdat onze afspraak met de paus pas morgen ingepland staat, lassen we vandaag een korte rit en relaxnamiddag in. De zware rit van gisteren zit nog in de benen en we hebben nu eenmaal de luxe dat we nog voldoende tijd hebben...

Na bijna 30km op en af zetten we de lange afdaling in naar Prima Porta, meteen onze eindbestemming voor vandaag. We zetten er ons tentje op op een mooie camping aan de Tiber. We zijn er meteen in gezelschap van andere fietsers.

De laatste loodjes zweten het zwaarst!

Dag 30: San Gemini - Fiano Romano (81km)

Wat gezegd wordt van die laatste loodjes klopt ook hier. Vandaag was zo mogelijk de lastigste rit na de Arlbergpas! Veel op en af, met een pittig stuk van 12%, maar vooral de hitte, maken dit een loodzware rit.

Gelukkig kunnen we af en toe eens een mooi vergezicht meepikken. De liters water gaan vlotjes via de mond binnen en langs allerhande poriën weer buiten... Met een zo goed als lege tank arriveren we op onze camping, net op tijd om nog een duik in het zwembad te nemen.  En deugd dat dat deed!

Nu op slechts 65km van ons doel...

Ciao!

Rome komt stilaan in zicht

Dag 29: Assisi - San Gemini (80km)

Na een deugddoende rustdag trekken we er vroeg op uit (7u) om te ontsnappen aan de warmte en op tijd te zijn voor de kwartfinale van onze Belgen.

Via de mooie stadjes Spello en Bevagna rijden we de Monti Martani tegemoet. We volgen nu de Via Flaminia, een oude Romeinse handelsroute. Opnieuw is het klimmen geblazen, maar de percentages vallen mee, 3-5%. We lunchen onder de olijfbomen bij gebrek aan bankje. Na al het klimmen wacht een afdaling van 11km, zalig! Ondertussen hebben we de kaap van de 2000km gerond.

Na weer een stuk vals plat van 11km komen we aan in het aangename stadje San Gemini. In de enige bar waar het voetbal getoond wordt, kijken we de 1e helft tussen de brommende Italianen, maar voor de 2e wijken we toch uit naar ons hotel. De bar was echt niet aangenaam.

Na de ontgoocheling van de uitschakeling gaan we nog lekker eten met een goed glas wijn. De bittere Argentijnse pil is zo snel doorgeslikt.

Saluti!

Franciscus 1

Dag 28: Assisi - Assisi (22km)

Een rustdag en toch afstand afgelegd... Dat komt omdat onze camping beneden in de vallei ligt op een 4-tal km van het centrum. We kozen er dan ook nog eens voor om een aantal buiten de stad gelegen plaatsen van St. Franciscus te gaan bezoeken... Daardoor moesten we via een hele steile klim naar boven, terwijl het zweet aan alle kanten stroomde. Het was de inspanning echter zeker waard, Assisi is gewoon prachtig. De vele mooie kerken brengen telkens ook een welgekomen afkoeling, want het was opnieuw erg warm.

We moeten trouwens onze mening herzien wat de interesse van de Italianen voor het WK betreft. We bekeken Frankrijk-Duitsland op groot scherm met heel wat locals. Hopelijk hebben ze morgen evenveel interesse in onze Duivels.

Morgen weer op de fiets! De laatste rechte/hobbelige lijn naar Rome en die andere Franciscus!

vrijdag 4 juli 2014

Zwetend en dokkerend naar Assisi

Dag 27: Pieve S. Stéfano - Assisi (108km)

Onze langste rit van de reis en zo toch eens boven de 100km. Maar morgen nemen we een rustdag om de stad van de heiligen Franciscus en Clara te bezoeken. We kunnen dus even bekomen van deze inspanning.
Lastig was het wel, vooral door de hitte. We nemen dan wel een siësta op de middag en drinken liters water, de zon knetterde vandaag ongenadig (34°C volgens de kilometerteller van Katleen) en dat hebben we gevoeld. Het parcours viel goed mee: een prachtig, golvend landschap met zonnebloemen, wijnvelden, graan en kleine klimmetjes. Maar na iedere klim komt weer een afdaling!

Extra lastigheidsfacor: de wegen. Veel wegen op onze route verkeren in erbarmelijke staat: putten, bulten, scheuren,... Het is telkens goed uitkijken geblazen.

Morgen rustdag, daarna komt Rome opeens heel dichtbij...

Saluti!

donderdag 3 juli 2014

The day after

Dag 26: Mercato Saraceno - Pieve S. Stéfano (67km)

De match van de Belgen zindert nog lang na (vooral bij Jonathan). Na een korte nacht starten we de dag met een (naar Italiaanse normen) rijk ontbijt met zelfgemaakte taart van Rachele. Wat een schat van een vrouw.  Spijtig dat we niet wat meer Italiaans kunnen om er een echt gesprek mee te voeren.

Vandaag bedwongen we de Apennijen via een lange, geleidelijke klim naar Valico de Montecoronaro (865m). De klim was goed te doen, nergens meer dan 6%. Toch deden we er nog tamelijk lang over, want de vermoeidheid en de warmte speelden ons duidelijk parten.

Overnachten doen we in een ruime en comfortabele trekkershut/kabine op een voor een rest lege camping.

Nog minder dan 350km te gaan tot Rome...